Článek je výtahem z pdf se zprávou o hodnocení tanku T-34 v Anglii (subjekt je v hlavičce).

https://www.scribd.com/document/241820378/Preliminary-Report-No-20-Russian-T-34

Beru jenom to zajímavé a vynechávám technické popisy.

Úvod

Tank T-34 byl testován od 22.11.1943, stav - plně naložen municí, plná výbava (vysílačka, ...). Zároveň s ním bylo dodáno potřebné množství náhradních dílů, paliva a maziva. Zároveň byly přeloženy příručky.

T-34 je založen na Christieho tancích s důrazem na jednoduchost, palebnou sílu (použitelnou nejenom proti tankům), odolný pancíř a snadnou výrobu (zejména s ohledem na nedostatek zdrojů).

Svařovaný trup a věž z pohledu pancíře jsou dobré, ale s omezenou odolností na splash. Převodovka dobře přístupná pro opravy, motor již hůře.

Vež pro dva členy osádky stísněná.

Motor odvozený od leteckého vypadá náročný na výrobu, jednotlivé součástky jsou lehké na manipulaci. Výroba zřejmě inspirována British C.I. praxí. Motor není nijak upraven s ohledem na starty za velmi nízkých teplot. Německé tanky mají umožňovat ohřev chladicí kapaliny mimo motor.

Řízení bez posilovače.

Trup a věž

Zkosené pancéřování pro větší ochranu (efektivní tloušťka a možnost sklouznutí projektilu), racionální použití válcovaného pancíře, jednoduchý design. Snadný přístup k převodovce a řídícímu ústrojí přes odklápěcí plát. Zadní část věže jde odmontovat pro manipulaci s kanonem. Bez ochrany ložiska (prstence) veže.

Pancéřování

Dobrá kvalita (rovnoměrnost), ale vyšší tvrdost než srovnatelný britský pancíř.

Hodnocení tvrdosti dle Poldi Brinell stupnice:

  • Přední pancíř - 354-400
  • Boční pancíř - 388-434
  • Zadní pancíř - 390-410
  • Kryt motoru - 405-407
  • Poklop věže - 390
  • Maska kanonu - 407

Povrch pancíře je hrubý oproti bristkým nebo americkým plátům, ale to nepředstavuje problém pro odolnost (tedy finální úprava nulová).

Vež má zkosené poční pláty (30°), pancíř vykazje porezitu (zřejmě nerovnosti a povrchové kazy - opticky).

Svařování vypdá bezproblémové, bez viditelných prasklin. Opět poukázáno na hrubé zpracování.

Výzbroj

F.34 - 76,2mm - poloautomatická činnost podobná s americkým 75mm dělem M3.

Rozsah náměru -3° - 30° - tedy slabší deprese - vykoupeno nežší konstrukcí věže a nižší siluetou. Jinak je rozsah vnímán kladně - 30° jako velmi vysoký náměr, nicméně z textu je patrno, že by byla preference pro lepší depresi. Pohon náměru ruční - 23,75 otáček mezi krajními polohami.

Z pohledu vyvážení je težké na ústí.

Palba prostřednictvím pedálů - levý pro kanon, pravý pro koaxiální kulomet.

Odměr věže - pomocí motoru nebo ručně - 3 rychlosti otíčení věže. Při ručním pohonu zhruba 1° otočení na jedno otáčku kolem.

Kulomet 7,62mm DT

Zásobník na 63 nábojů. Hlaveň nemůže být vyměněna. Výměna zásobníků se zdá jednoduchá a rychlá. Míření do 1000m.

Druhý kulomet je vedle řidiče, odměr -15° - 15° a náměr -6° - 20°. Ovládání pistolovou rukojetí.

Optika

Periskop PT 4-7 - otočný, tři rozsahy zaměřování (dle zbraně a munice) - kulomet, HE, AP. Zvětšení 2,5x. Každý element má jeden náhradní díl. Jestli dobře chápu, tak není možnost podle něčeho aretovat periskop v přímém směru, ale šlo by to dodělat.

Teleskop TMFD - tři rozsahy - HE (starší), HE (novější), AP. Zvětšení 2,5x. Lze použít pro nepřímou palbu, ale není jasné jak přesně. Azimut je dílkován po 6°, což je zřejmě hodně hrubé.

Zaměřování kulometu vedle řidiče je pouze přes mechanická miřidla zbraně.

Munice

Množství:

  • 76,2mm - 77 kusů
  • 7,62 - 31x zásobník, celkem 2015 nábojů (o kousek dál jich je najednou 35 kusů s 2275 náboji :-))
  • granáty - 1x bedna s 20 kusy

Uložení 76,2mm - levá strana bojového prostoru 6 kusů (2x po 3), 1x 3 kusy na pravé straně (u obou stran přidělány klipsami). Zbytek pod podlahou veže (6 boxů pro 3x 3 kusy pod sebou a 2x po 7 kusech). Boxy kryty lehkým nepancéřovým víkem. Boxy zejména v boji špatně přístupné, víka drží dobře a je nutné je snímat opatrně, aby nedošlo k poškození munice.

Typ 76,2mm munice:

  • 19x AP se stopovkou a balistickou kuklou
  • 53x HE
  • 5x šrapnel s roznětkou na 22 sekund

Zde je poukázání na to, že vež nemá koš - tudíž při otáčení musí dávat osádka pozor.

Vstupy

Věž - velký průlez, celkem OK. rychlému otevření pomáhá pružina.

Trup - průlez u řidiče, slabina v pancéřování, těžký 40mm plát. Otevření pomáhá pružina, poklop jištěný svorkami.

Pod trupem - pro radistu (střelce z kulometu). Pro otevření 2 jistících bodů je potřeba použít klíč.

Motor

Kvalita zpracování je velmi rozdílná.Namáhané části jsou opracovány dle bristkého standardu. Ostatní nevané povrchové úpravy s póry a nerovnostmi. Mnoho inspekčních značek.

Motor je uchycen napevno na čtyřech bodech.

Musí se demontovaat filtr vzduchu, aby byl přístup k palivové pumpě.

Není zde chladič oleje.

Mazací systém - velmi těžký přístup k filtru maziva.

Palivový systém

Pár nádrží na bocích bojového prostoru po 150l.

Pár nádrží vzadu na bocích bojového prostoru po 80l.

Pár nádrží na bocích motorového prostoru, před nádržemi na olej, po 75l.

Komunikace

Přijímač - funkce zapnutí příjmu, přepnutí mezi dvěma frekvencemi a regulátor hlasitosti.

Vysílač - zapnutí a volba frekvence.

Přepínač umožňoval radistovi přepnout na vysílání interkom velitele tanku.