Článek je výtahem z pdf se zprávou o hodnocení tanku KV-1 v Anglii (subjekt je v hlavičce).

https://www.scribd.com/document/241820087/Preliminary-Report-No-10-Russian-KV-1

Beru jenom to zajímavé a vynechávám technické popisy.

Tank byl předán k testování 23.11.1943, byl plně vybaven - radiovybavením, plnou kapacitou munice, ... . Byla dodána kompletní sada náhradních dílů a přeložené příručky. Dále pak palivo, mazivo.

Tank je projektován s víceúčelovým dělem, silným pancířem, jednoduchostí zpracování a výroby. Finální (povrchové) zpracování zaostává za standardem v UK, ale pro účely tanku to nepředstavuje problém.

Tank má vež a trup vyrobený převážně odléváním, což svědčí o dobrém težkém průmyslu. Snaha o jednoduchost výroby (a zřejmě tvarování) má za následek obětování váhy. Například prostor pro převodovku je zbytečně velký. Mohl by dojít ke změně tvaru pancíře při snížení váhy a nezeslabení pancéřové ochrany.

Věž je třímístná a velmi jednoduše vybavená. Je evidentní důraz na množství převážené munice bez ohledu na snadnost jejího použití v boji.

Motor je upraven (vyvinut) z leteckého motoru a v protikladu se zbytkem kontrukce je náročný na výrobu. Váha jednotlivých dílů motoru je malá, mnoho částí je vyrobeno z lehkých slitin - toto je znakem odvahy, neboť v UK se lehké slitiny nepoužívají. Není patrné žádné zvláštní vybavení nebo úpravy pro starty v extrémní zimě. Na rozdíl od německých tanků - externí ohřev chladicího média.

Torzní tlumiče jsou jednoduché.

Řízení je pomocí spojky a brzd, bez asistenčního nástroje (posliovače), a je velmi neobvyklé pro stroj vážící 47tun. Řízení však dobře reaguje, byť je těžší než ve srovnatelných britských tancích.

Konstrukce detailněji

Trup

Trup je navržen s maximální jednoduchostí, s malou variabilitou síly pancíře (pravděpodobně z důvodu výrobní jednoduchosti). Minimální kontrokce přesahující pásy (téměř vše je v prostoru mezi nimi).

Přední sekce spodního pancíře je silná 40mm - zřejmě jako ochrana proti minám.

Byly navařeny přídavné pláty:

  • 26mm na spodní čelo korby,
  • 31mm na plát před řidičem - rozšířen jako ochrana prstence veže.

Věž

Vež je odlévaná, kromě střešního plátu, který je válcovaný. Zadní strana věže je vydutá pro uskladnění munice a umístění kulometu pálícího vzad.

Štít děla je odlévaný, bez speciální ochrany proti odrazům kulek (bullet splash).

Neobvykleé jsou bloky gumy mezi štítem a dělem, údajně pro omezení poškození štítu výstřely.

Svařování

Kusy pancíře jsou svařeny, svařování je hrubé, ale zřejmě v pořádku.

Pancéř je (v porovnání s T-34) měkčí. Mezi 240 - 290 stupňu Poldi Brinell, kromě dodatečného plátu před řidičem, tam je tvrdost mez 444 a 461 stupni.

U některých plátů je tvrdost velmi variabilní a odpovídá odlévanému pančíři. Válcovaný je homogennější a nejsou u něj takové výkyvy. Pancíř je srovnatelný s britským British I.T. 80.

Výzbroj

F.34 - 76,2mm

Dělo není označeno, ale jeho tvary jsou stejné jako u děla osazeného na T-34, takže se domníváme, že jde o stejnou zbraň. Zbraň je z pohledu vyvážení těžká na ústí, jako kompenzace byl přivařen blok o váze 48,4 liber na uložení (cradle?). I tak je dělo stále težké na ústí.

Palba prostřednictvím pedálů - levý pro kanon, pravý pro koaxiální kulomet.

Náměr

Lafeta umožňuje měnit náměr v rozsahu -4° až 24°30´. Změna náměru je pomocí ručního kola, cca 1 otáčka na 1° náměru.

Odměr

Jiný mechanismus než u T-34. Možné motorové otáčení věže i ruční. U ručního je na jednu otočku kolem cca 0,5° odměru (725 otoček na otočení věží dokola). Oproti T-34 je kolo větší a je zde více prostoru, takže ruční otáčení věží je snazší.

U motorického otáčení věže jsou dostupné 3 rychlosti:

  • 1. převod - rychlost otáčení 4,02°/s vlevo a 2,95°/s vpravo,
  • 2. převod - rychlost otáčení 4,16°/s vlevo a 4,33°/s vpravo,
  • 3. převod - rychlost otáčení 4,87°/s vlevo a 5,08°/s vpravo.

Je zajímavý rozdíl v rychlostech mezi jednotlivými stupni a zároveň mezi směrem otáčení.

Kulomety

Koaxiální

Ráže 7,62mm model DT. Bubnové zásobníky po 63 nábojích. Hlaveň nemůže být vyměněna. Výměna zásobníků se zdá jednoduchá a rychlá. Míření do 1000m.

Kulomet v korbě vpředu

Ráže 7,62mm model DT. Náměr mezi -5° a 15°, odměr na obě strany 15°.

Kulomet v zadní části věže

Ráže 7,62mm model DT. Náměr i odměr ve všech směrech 15°.

Protiletadlový kulomet

Ráže 7,62mm model DT. Celokruhové pokrytí. Náměr 2° až 117°.

Optika

Periskop PT 4-7 - otočný, tři rozsahy zaměřování (dle zbraně a munice) - kulomet, HE, AP. Zvětšení 2,5x. Každý element má jeden náhradní díl. Jestli dobře chápu, tak není možnost podle něčeho aretovat periskop v přímém směru, ale šlo by to dodělat.

Teleskop TMFD - tři rozsahy - HE (starší), HE (novější), AP. Zvětšení 2,5x. Lze použít pro nepřímou palbu, ale není jasné jak přesně. Azimut je dílkován po 6°, což je zřejmě hodně hrubé.

Zaměřování ostatních kulometů je pouze přes mechanická miřidla zbraně.

Munice

Pro dělo 98 kusů, pro kulomet 43x zásobník po 63 nábojích, bedna s 20 granáty.

Umístění 76,2mm projektilů - po 5 na každé straně věže, 88 pod gumovou podlahou. Kryty boxů tvoří podlahu. Každý box obsahuje 2 náboje uložené vodorovně, je zde celkem 48 boxů. Jsou vždy 2 boxy jsou na sobě a přístup k druhému v boji bude velmi obtížný. Zejména bude problém s prázdnými boxy.

Dle příručky může být vezeno až 111 kusů munice.

Průlezy

Řidič a radista/střelec - kruhový poklop v horním plátu před věží, poklop je přímo nad sedačkou radisty. Má zařízení brzdící zavírání a usnadňující otvírání. Otevřený poklop brání v pohybu děla (do určitého náměru). Druhý průlez je za sedačkou řidiče - skrz spodní plát.

Posádka věže má k dispozici kruhový průlez horním plátem věže. Poklop je otočný a má na sobě montážpro protiletadlový kulomet. Opět obsahuje pomocný mechanizmus odlehčující váhu poklopu.

Motor a palivová soustava

Na rozdíl od T-34 je zde přítomný chladič oleje.

Komunikace

Tank má osazen přijímač a vysílač pro bezdrátovou komunikaci, frekvence přístrojů jsou neměnné a jsou určen kondenzátory - ty jdou vyměnit a přeladit tak stanici na jinou frekvenci. Nicméně v dlaší větě je, že přijímač lze přelaďovat :-) Opět je možné (jako u T-34) přepnout vysílač na pozici velitele.

Každý člen posádky má k dispozici interkom. Reproduktory a mikrofon jsou v tankistické helmě, není potřeba je nějak obsluhovat ručně.