SSSR
Jsou potvrzeny dva sestřely vrtulníků Chinook 21.6.1978 MiG-23M - kpt. V.Shkinder Íránského letectva po překročení hranic SSSR. Jeden byl sestelen dvěma R-60, druhý kanonem.
Jinak při cvičeních byly Mig-23 překvapivě úspěšné proti prvním modelům Mig-29, byť rozdíl byl v úrovni pilotů, kde agresorské Mig-23 sedlali zkušení letci z války v Afghanistánu. Pokud byle zvolena metoda udeř-uteč, pak MiG-23 byl více než důstojný protivník modernějšímu bráškovi.
Afghanistán
Zde se letecké boje omezovali na několik soubojů u hranic s Pákistánem (byla i ztráta Su-25). Výsledkem bojů bylo sestřelení dvou MiG-23MLD Pákistánskou F-16. Na druhou stranu mělo 29.4.1987 dojít k sestřelu F-16, nicméně Pákistán tvrdí, že to bylo v důsledku friendly-fire. Dalším úspěchem byl sestřel dvou Cober AH-1J za použití AA-7 Apex dvěma MLD.
Jemen
Několik kusů bylo nasazeno v Jemenu při občanské válce v lednu 1986. Jednalo se o verzi BN a podílela se na útocích na pozemní cíle. Zřejmě byla v majetku SSSR a létali na nich sovětští piloti.
Sýrie
Angažmá v Sýrii lze rozdělit na dvě období.
Proti Izraeli
Od října roku 1973 disponovala Sýrie prvními kusy MiG-23 - 2 verze MS a dvě spárky UB. Tato válka však skončila dříve, než byly tyto letouny schopné nasazení. V roce 1974 bylo několik MiG-23 ztraceno při nehodách. O těžkostech svědčí, že v roce 1974 bylo pouze 8 kusů operačních. Navíc verze MS byla oproti "plnohodnotné" variantě osekána. Chyběl jí například RWR, dále nebyly dostupné všechny módy pro radar, takže byl náchylnější na působení protivníkova ECM. Dále oproti zavedeným MiG-21 byl tento letoun náročnější na pilotáž, údržbu a byl méně obratný. Spolu s tím byly problémy s údržbou a zvládnutím pohyblivého křídla.
13.4.1974 nastaly velké boje nad Golanskými výšinami. 19.4.1974 jeden pilot (cap. al-Masry) sestřelil dva z izraelských F-4E třemi raketami. Při útoku na další Phantom byl sám sestřelen (friendly-fire - SAM). Na základě tohoto úspěchu bylo objednáno dalších 24 MS a 24 BN.
Dvacettrojky byla používané i v bojích nad Libanonem v letech 1981 - 1985. 26.4.1981 byly sestřeleny dva A-4 Skyhawky dvěma MiG-23MS.
Dle Vladimira Ilyina byly ztráty na syrské straně 6x MF, 4x MS a několik kusů BN v červnu 1982 a jeden MiG-23 v červenci.
Dle stejného historika měli MiG-23 sestřelit v říjnu 1983 3x F-15 a 1x F-4 bez vlastních ztrát.
Během let 1982 až 1985 mělo být ztraceno dalších 11 - 13 MiGů, zatímco bylo nárokováno 12 sestřelů (včetně 5x F-16 a 3 F-15).
- 7.6.1982 - 1x F-16
- 8.6.1982 - 1x F-16
- 9.6.1982 - 1x F-16
Nicméně žádný z těch nároků na F-15 a F-16 nebyl potvrzen z druhé strany. Pouze jeden F-15 měl být těžce poškozen při střetu s MiG-21.
Koncem dubna 2002 měl sestřelit MiG-23 izraelský UAV-
Občanská válka
Syrské MiG-23BN bombardovaly Aleppo 24.7.2012. 13.9.2012 byl jeden MiG-23 sestřelen nedaleko Deir ez-Zor (byť vláda tvrdila, že to bylo v důsledku poruchy).
V průběhu času prováděli MiG-23 nálety na povstalce, kteří občas vznášeli nárok na sestřel, to však nebylo potvrzeno.
23.3.2014 byl jeden MiG-23 sestřelen tureckým F-16 pomocí AIM-9 nedaleko Kessabu. Pilot byl zachráněn.
Irák
Irácko-Íránská válka (1980 - 1988)
BYl používán jak pro protizemní útoky, tak pro akce proti letadlům. Výsledkem byly nějaké vítězství a také ztráty. primárními protivníky byly F-14 a F-4. Zejména F-14 mají na svědomí dost ztrát, hlavně mezi Mig-23BN - při útocích na pozemní cíle. Vzhledem k tomu, že Mig-23 měl být prezentován jako protivník pro F-14, to bylo zklamáním.
Celkově F-14 sestřelily 58 Mig-23 (15 potvrzených) a dalších 20 (14 potvrzených) přidaly F-4.
Na druhou stranu mají Mig-23 také na své straně nějaké vítězství - verze MS/MF 8 sestřelů a 8 ztrát. Verze ML 7 sestřelů (2x F-14) a minimálně 2 ztráty. Verze BN pak měla utrpět minimálně 16 ztrát.
Invaze do Kuvajtu a operace v Perském zálivu (1991- 2003)
Při invazi do Kuvajtu byly nasazeny Mig-23 společně s Su-22. Jeden Mig-23BN pak měl být sestřelen protiletadlovým systémem Hawk.
Při následné ofenzivě koalice bylo sestřeleno 8 Migů (6 potvrzených) - všechno si připsaly F-15. Až 12 jich ulétlo do Íránu. Na druhé straně (dle Ruska) Mig-23 ve verzi ML sestřelili 2x F-16, 1x Tornado a 1x F-111. Nicméně dle USAF dvě F-16 byly zničeny zásahy protiletadlových raket, stejně tak RAF nevykazuje Tornado zničené ve vzdušném boji.
Bezletová zóna a invaze do Iráku (1991- 2003)
17.1.1993 byl jeden Mig-23 sestřelen F-16 pomocí AMRAAM.
9.9.1999 jeden Mig-23 letěl v ústrety formaci F-14, byl na něj vypuštěn Falcon (AIM-4), ale minul. Mig-23 se vrátil na základnu.
Kuba
Mig-23 kubánského letectva působily bojově v Angole. Tam se střetávaly se stroji Mirage F1 SAAF. Jedna F1 byla těžce poškozena a po přistání vyřazena. Při střetech měli Migy výhodou nad F1, nicméně další úspěch si nepřipsaly. Několik Migů bylo sestřeleno pozemními prostředky - převážně pomocí Stingerů.
Libye
Z dodaných cca 100 kusů různých verzí (cca 54 MS a U a stejně BN) bylo ve službě asi 20 kusů. Vroce 1997 při válce s Egyptem sestřelil Mig-23 egyptský Mig-21. V roce 1979 zautočily dva lybijské Mig-23 na dva egyptské Mig-21, ale zkusily to v manévrovém boji. Na to doplatil jeden Mig-23, egyptské jednadvacítky byly vybaveny Sidewindery a navíc byly obratnější.
5.1.1987 byl jeden Mig-23 sestřelen v konfliktu s Čadem a tři byly ztracen o měsíc později na zemi při náletu.
Poslední ztrátu představují 2 Mig-23 sestřelené v zálivu Sidra dvojicí F-14.
V občanské válce sloužily Migy k útokům na pozemní cíle. Jedna BN byla sestřelena vlastní protiletadlovou obranou 19.3.2011.
26.3.2011 bylo 5 Mig-23 zničeno francouzským letectvem na zemi.
Následně tři stroje (2x MS a 1x UB) používaly i povstalecké síly. Všechny byly postupně ztraceny.
Od roku 2016 jsou některé stroje uváděné opět do provozu a používány v bojích s protivníkem (v rámci soupeření o moc v Lybii).
Egypt
Obdržel 8x MS, 8x BN a 4xUB - nicméně za rok byly staženy ze služby a nebídnuty k prodeji. Po dvou od každé verze koupila Čína, zbytek (kromě UB) koupila technická divize USAF k prozkoumání.
Etiopie
Použity při bojích s povstalci a Eritreou. Ta si nárokuje tři sestřely etiopských Mig-23 svými Mig-29.
Indie
Kargil - použity pro útoky na pozemní cíle povstalců.
Testy v zahraničí
Při testech v USA bylo zjištěno, že Mig-23 je oproti F-16 lepší na vertikále, mírně horší na horizontále a lepší v BVR - platí pro první varianty F-16.
Izrale za konstatoval, že Mig-23 má lepší akceleraci než F-16 a F/A-18.
Celkově lze konstatovat, že Mig-23 je důstojnou protiváhou pro F-4. Následující čtvrtá generace (F-14, F-15, F-16 a F-18) je již nad síly třiadvacítek, samozřejmě s tím, že záleží na situaci a pilotech.
Zdroj - https://www.scribd.com/document/332310208/Mikoyan-Gurevich-MiG-23